Over The Ketchup Project

Hoe het begon

Op reis in Kenia ontmoetten wij boeren die tomaten verbouwen voor de lokale markt. Zij schetsten hun probleem: de Keniaanse markt is heel grillig. De prijs die ze voor hun tomaten krijgen dekt soms niet eens de transportkosten waardoor ze met grote overschotten blijven zitten. Verse tomaten zijn niet lang houdbaar. Door overschotten en logistieke problemen wordt wel 40% van de Keniaanse tomatenoogst weggegooid. En dat is natuurlijk echt zonde!

Samen met de boeren bedachten wij een plan: we drogen de tomaten en maken er ketchup van. Ketchup maakt tomaten lang houdbaar en levert de boeren 20x meer op dan de verkoop van verse tomaten op de lokale markt! De extra verdiensten investeren we samen met de boeren in landbouwverbeteringen en essentiële ontwikkelingen van hun lokale gemeenschap.

Het plan werd The Ketchup Project. Wij gaan samen met Keniaanse boeren de Europese en Keniaanse markt veroveren met een nieuwe ketchup!

We maken het samen

We zijn in juni gestart met een crowdfund campagne. Dit was een erg leuke manier om het initiatief onder de aandacht te brengen en voldoende geld te hebben om de productie op te zetten.

Een enthousiast team van smaakmakers, fijnproevers, creatieven en ondernemers heeft eraan gewerkt om een gezonde en vooral lekkere ketchup te ontwikkelen en het crowdfund tot een succes te maken. Hier kun je meer lezen over de smaak van de ketchup.

Tegelijkertijd heeft een team van 3 Keniaanse boeren, landbouwdeskundigen en ondernemers eraan gewerkt om de tomaten te groeien, te drogen, te malen en mixen met ingrediënten. Na transport wordt de ketchup in Nederland gebotteld. Het resultaat: (h)eerlijke ketchup die vanaf nu verkrijgbaar is!

Sauce with a cause

De missie van The Ketchup Project is het stimuleren van de locale economie en het realiseren van essentiële levensverbeteringen voor boerengemeenschappen in ontwikkelingslanden.

Dit doen we door samen met boeren nieuwe, vernuftige businessopties met toegevoegde waarde te ontwikkelen. Het verwerken van verse landbouw producten tot ketchup of andere sauzen, vermindert landbouwverliezen en levert de boer veel meer op dan verse producten. We maken dus Sauce with a Cause!

Wij vinden het belangrijk om de extra opbrengsten direct ten goede te laten komen van de boeren en hun gemeenschap:

De extra winst van de boeren investeren we samen met de boeren en lokale organisaties in essentiële levensverbeteringen van hun gemeenschap. De verbeteringen willen we graag met de boeren en consumenten delen.

Het team van The Ketchup Project verdient op dit moment moment geen geld aan het project. We streven ernaar om met toekomstige inkomsten de kosten van het team te kunnen dekken.

We zorgen ervoor dat de geldstromen die naar de boer, naar onze organisatie en naar andere partijen in de keten gaan, voor de consument en voor de boer zo transparant mogelijk zijn. Het doel is om met een simpel en inzichtelijk administratief systeem en IT oplossing de hele financiële keten inzichtelijk te maken.

Schaalbare oplossing

Samen met boeren in Kenia zijn we gestart met het ontwikkelen van een ketchup. Dit zorgt voor minder verliezen en hogere, stabielere inkomsten - een treffende oplossing voor hun problemen! De extra verdiensten worden gereserveerd voor scholing, ziektekosten en huizenbouw.

Wij werken er de komende jaren aan om meer tomatenboeren bij de ketchupproductie aan te laten sluiten en zo dezelfde kansen te geven. Na de ketchup volgen er andere sauzen. Misschien wel een mangochutney uit Sri Lanka?

Een succesvolle crowdfund campagne zorgt ervoor dat de ketchup in winkels komt te liggen. Dat is stap 1. Vervolgens werken we aan groei in Europa en in de lokale markt, zodat we in 2020 de volgende doelen kunnen behalen:

  1. Hogere en stabielere inkomsten voor minimaal 10 boerencoöperaties met 3000 mensen in hun gemeenschap.
  2. Verduurzaming van de landbouw, water- en energievoorziening van deze 10 coöperaties.
  3. Voldoende spaargeld voor essentiële levensverbeteringen van hun gemeenschap (scholing, ziektekosten en huizenbouw).
  4. Transparante leverketen en administratie, ook voor de consument.